Recent hoorde ik het volgende: Er was een man, die Oud-Gereformeerd was opgevoed, en die nu bij de Gereformeerde Gemeenten zat. Hij was van jongs af aan tegen inenten.
Hij was ook longpatiënt. Uit zichzelf had hij er niks mee, maar hij was zo bepraat dat hij uiteindelijk, eigenlijk tegen zijn geweten in, zich toch heeft laten inenten. Hij was een longpatiënt,
maar verder had hij niks. En na drie dagen was hij er niet meer. Een verschrikkelijk voorval, wat niet op zichzelf staat. Het aantal sterfgevallen en mensen met gezondheidsschade van de nieuwe
coronavaccins stijgt enorm. Zie hiervoor het volgende document over de
Europese database van bijwerkingen
(en dat is wat officieel gemeld is). Het neemt schrikbarende vormen aan en ze blijven maar doorprikken.
Het volgende wil ik u ook meegeven, wat me onlangs ter ore kwam. Paulus is op de Areopagus in Athene. U kunt dat lezen in Handelingen 17. Allerlei wijsgeren streden tegen de leer van Christus die Paulus
bracht. Het volgende staat opgetekend in Handelingen 17:18: "En sommigen van de 38epicuréïsche en 39stóïsche filosofen streden met hem; en sommigen zeiden: Wat wil toch deze 40klapper zeggen?
Maar anderen zeiden: Hij schijnt een verkondiger te zijn van vreemde goden; omdat hij hun Jezus en de opstanding 41verkondigde."
De kanttekeningen maken hierbij de volgende aantekeningen:
38 Alzo genaamd naar een Epicurus, een discipel van Xenocrates, die de hoogste gelukzaligheid stelden in den wellust, en de voorzienigheid Gods ontkenden.
We gaan even verder op de vet gearceerde tekst 'die de voorzienigheid Gods bonden aan de middelen'. Paulus houdt een rede op de Areopagus waarbij allerlei filosofen en
wijsgeren aanwezig waren. De leer van de stoïsche filosofen, naar hetgeen hun eerste meester Zeno leerden, hield in dat ze de voorzienigheid van God bonden aan de middelen. Met andere woorden, met
betrekking tot de coronavaccins, God heeft de middelen zoals vaccins gegeven en die mag je dan ook gebruiken. Dat zou dan uit Gods voorzienigheid voortvloeien. Dat is dus puur heidens. Het is een
argument die je vandaag de dag veel hoort in kerkelijke kring.
Alie Hoek-Van Kooten (PKN), een bekende arts in kerkelijke kring, schreef 28 oktober 2020 in het RD onder andere: "Behoudende kerkgenootschappen die inentingen tegen corona zouden willen
ontmoedigen, dienen zich wel te realiseren dat het dan nog weleens heel erg lang zal kunnen duren voordat men weer als gehele gemeente lijfelijk aanwezig kan zijn in een kerkdienst.
Dan zouden er immers veel te veel ongevaccineerden bij elkaar zitten, met alle besmettelijke gevolgen van dien. Pas als de groepsimmuniteit minimaal 60 procent is, schijnt er licht
aan de horizon. Daar kan vaccinatie een grote bijdrage aan leveren. Naar mijn overtuiging mogen we de Heere dankbaar zijn dat een mens immuniteit (afweer) kan ontwikkelen. Een gegeven
vanuit de schepping waarvan bij vaccinatie gebruik wordt gemaakt."
Je hoort niets over het Bijbelse uitgangspunt: En Jezus antwoordende zeide tot hen: "Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn." (Lukas 5:31)
Een vaccin is te vergelijken met een voorbehoedmiddel waarbij men aangeeft iets niet te willen ontvangen (hetzij ziekte of hetzij een kind). Het strijdt met het Bijbelse principe zoals
verwoordt in de Heidelbergse Catechismus Zondag 10 over de voorzienigheid Gods. Het gebruik van een vaccin is wat anders als het treffen van voorzieningen om bijvoorbeeld ongevallen in
de bouw te voorkomen, om een autogordel om te doen, om medicijnen te gebruiken bij ziekte, om bepaalde vitamines te gebruiken die goed zijn voor je lichamelijke gesteldheid, of voldoende
beweging bij een zittend beroep. Dit zijn namelijk geopenbaarde dingen voor de mensen. De verborgen dingen zijn voor de HEERE. We lezen dit in Deuteronomium 29:29 waar staat geschreven:
"De verborgen dingen zijn voor den HEERE onzen God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet."
Mevrouw Hoek-Van Kooten argumenteert op een wereldse wijze als het gaat om het bijeenkomen rondom Gods Woord. Dit soort argumenten waren er in de zestiende eeuw niet om het bijeenkomen rondom
Gods Woord te beperken, en nu ineens wel. Bij epidemiën kwam men juist samen in Gods huis omdat men besefte dat men van Gods zegen afhankelijk was. Er speelt nog iets dat het coronavirus een
griepvirus is (de griep is weg uit de statistieken) en een vergelijkbare mortaliteit heeft (dat heeft de WHO inmiddels bevestigd). Bij de griep gaan we toch ook niet massaal thuiszitten?
Dan kun je bij een griepgolf ook wel een lockdown gaan invoeren. We lazen onlangs dat de PKN al bezig is met onderzoek naar diensten voor gevaccineerden. Ze werken in kerkelijke kring dus al mee
aan medische apartheid en plaveien de weg voor de green-pass, de zogenaamde groene pas die vrijheden moeten teruggeven, die ze je eerst ontnomen hebben. Vrijheid is echter wel een ruim begrip.
De wereld wil weer naar het stadion, een concert, een pretpark, een casino, een festival, een café enz... We mogen de vrijheid echter niet misbruiken om de zonde te legitimeren. De vrijheid
van de kinderen Gods is een andere vrijheid, namelijk die in Christus is. Dat is de vrijheid om Gode te leven. Hier in beginsel en straks storeloos. Bent u reeds vrijgemaakt door de waarheid
die Christus Zelf is (Johannes 8:32, Romeinen 6:18, Galaten 5:1, 1 Petrus 2:16)?
M.G. van der Hoeven
17 mei 2021
39 Alzo genaamd omdat Zeno, hun eerste meester, in een stoa, dat is, galerij, leerde, die de voorzienigheid Gods bonden aan de middelen; en leerden dat een wijs man generlei beweging des
gemoeds moest onderworpen zijn.
40 Of: beuzelaar. Het Griekse woord spermologos schijnt genomen van de gelijkenis óf van zekere vogels die het zaad van het land lezen en veel gerucht maken; óf van verachte mensen, die te
Athene op de markt het zaad dat uit de zakken viel, oplazen.
41 Gr. evangeliseerde.
De kanttekeningen merken daarbij het volgende op:
Mozes, van vele grote, ook toekomende dingen gesproken hebbende, en nog zullende spreken, bedwingt in dit vers de curieusheid en nieuwsgierigheid van wijders te onderzoeken hetgeen in Gods
raad verborgen is, en beveelt het volk te blijven binnen de palen van Zijn geopenbaarde Woord, om dat te onderzoeken, te geloven en daarnaar te leven.